Прогноза: Тол таксите вдигат автобусния билет София-Варна с 1,30 лв.
Системата влиза в сила от 15 август
Поскъпването на автобусните билети по най-дългите дистанции у нас като например София-Варна, след въвеждането на тол системата в България, ще е 1,30 лева. Това прогнозира пред БНТ Хатем Чахбни, ръководител на проекта на Световната банка, който е бил натоварен с подготовката функционирането на тол системата у нас. Той подчерта, че разговорите за поскъпване все още са предварителни, тъй като предстои правителството да определи тарифите за заплащане.
Световната банка обаче е направила проучване за поскъпване при автобусните превози, което показва, че най-голямото увеличение на цените няма да надхвърли 1,30 лв, а за превозвачите в София, дори ще е по-евтино. Подобно изследване в Германия показва, че цялостното поскъпване на живота в следствие на въвеждането на системата е 0,15%.
"Електронните тол такси за разстояние ще се прилагат върху всички автомобили с тегло над 3,5 тона. За леките автомобили няма да има промяна и те ще продължат да плащат електронна винетка", каза Хатем Чахбни от Световната банка.
Новата тол система трябва да бъде въведена от 15 август. От края на януари тежкотоварните камиони вече не могат да купуват годишни, а само месечни винетки, като част от подготовката за въвеждането на новата система.
Чахбни обясни, че камери, монтирани в пунктовете за плащане ще проверяват регистрационните номера на камионите и автобусите и ще сверяват с базата данни дали те са платили вече за прехода. За нарушителите ще следят мобилни патрули.
Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи обаче заяви, че новата тол система е непосилна за бранша. Превозвачите имат сключени договори с общините за извършваните от тях превози, чиито цени не могат да бъдат променени.
От конфедерацията са изчислили, че месечната винетка за автобусите ще поскъпне от 100 на 1200 лева. Милтенова подчерта, че докато в Европа цените на билетите за градски транспорт са около 2,5 евро, у нас те са 50 цента. Превозвачите ще са готови с позицията си идната седмица.
Хатем Чихбни подчерта, че разходите за заплащане на тол таксите няма да бъде изцяло върху превозвачите, като цената ще бъде разпределена върху пътниците. Той посочи, че европейското законодателство изисква превозните средства да заплащат таксата според изминатото разстояние и замърсяването на въздуха.
В осем държави от ЕС електронната тол система вече работи успешно, което носи сериозни приходи в бюджета.