"Любовта никога не умира" върна Фантома в Музикалния театър
Пищният спектакъл пренася зрителите в разкрепостения Ню Йорк в началото на ХХ век
Бродуейският мюзикъл на Андрю Лойд Уебър “Любовта никога не умира" върна Фантома на операта в Музикалния театър. На 15 юни там се състоя премиерата на втората част на "Фантомът на операта", като действието се развива 10 години по-късно и вместо в Парижката опера ни пренася в Ню Йорк в началото на ХХ век.
Както първата част, така и продължението, е под режисурата на акад. Пламен Карталов, чиято творческа фантазия, креативност и умението да мотивира артистите да покажат най-доброто от себе си, са световно признати. И в този спектакъл той е останал верен на неподражаемия си стил и на духа на епохата, като превръща продължението на Фантома в един бляскав и пищен спектакъл. И така истински потапя зрителите в онзи мистичен, ексцентричен и любопитен Нов свят, чието олицетворение е Ню Йорк в началото на миналия век.
Снимка: Александър Иванов
Годината е 1907 г. Изминали са 10 години след изчезването на Фантома от Парижката опера. Той успява да избяга и да започне нов живот в Ню Йорк. В този нов музикален свят той най-накрая намира място, където музиката му да се извиси. Това, което му липсва е неговата любов – Кристин.
Кристин приема поканата от тайнствен импресарио да пътува до Кони Айлънд, близо до Манхатън и да пее в известна опера. Без да знаят какво ги очаква Кристин, съпругът й Раул, Виконт дьо Шани и малкият им син Густав са примамени от Фантома в неговия театър на фантазиите. Мъжът, който крие обезобразеното си лице зад маска, прави последен опит да си върне любовта на Кристин…
Стъпвайки в Америка за Кристин започват бурни моменти, тя е разкъсвана от голяма лична и професионална драма и трябва да вземе съдбоносно решение за себе си, за семейството си и за кариерата си - дали да бъде грижовна и всеотдайна майка и съпруга или да се посвети на ангела на музиката. Дали да избере любовта към близките или любовта към сцената и красивата музика.
В ролята на Кристин по време на първия премиерен спектакъл на 15 юни се завърна талантливата и лъчезарна Весела Делчева, която през 2019 г. игра и в "Фантомът на операта" заедно с Владимир Михайлов в ролята на Фантома. Весела Делчева, която има голям опит с впечатляващи участия в различни мюзикъли на сцената на Софийската опера, е единственият гост-артист в "Любовта никога не умира".
"Фантомът на операта" се играе вече 4 години в Музикалния театър при пълни зали и при невиждан досега за оперетата касов успех. Затова бе съвсем логично на сцената в София зрителите да видят и продължението на историята - десет години по-късно след сътресенията в парижката опера „Попюлер”, където също властва скритият зад маска гений на Фантома.
Като Кристин Дае в "Любовта никога не умира" зрителите ще видят и даровитата солистка от Музикалния театър Теменужка Трифонова.
Ако в първата част на творбата на Андрю Лойд Уебър водеща е битката на Фантома с посредствеността в името на победата на таланта, то във втората част на преден план излиза огромната вътрешна битка на Кристин.
Оперната дива не е забравила преживяното с Фантома в Париж и не е преставала да го обича, но във времето, когато го е смятала за мъртъв, вече се е посветила на любовта си към Раул, а и на любовта към сина си. Вътрешната битка и големият драматизъм на ролята Веселка Делчева предава пленяващо с емоцията на красивия си глас.
За съжаление съдбата на Кристин е трагична- тя пада жертва в тази битка, но оставя един прекрасен син, който всъщност се оказва син на Фантома, наследил неговата музикална дарба. Затова и любовта никога не умира.
Ролята на Густав е изключително трудна детска роля, която акад. Пламен Карталов е поверил на три талантливи момчета - Антъни Ганчев, Симеон Иванов и Боян Хаджитанев. По време на първия премиерен спектакъл Антъни се справи изключително и неслучайно обра най-много радостни овации на финала на постановката.
Снимка: Александър Иванов
В ролята на Фантома в "Любовта никога не умира" се превъплъщават трима водещи солисти на Музикалния театър - Владимир Грудков, Богомил Спиров и Пеньо Пирозов.
В образа на Виконт дьо Шани изпъкват Александър Панайотов, Денко Проданов и Стефан Петков.
Людмила Козарева и Олга Динова са в ролите на шармантната Мадам Жири, а в ролята на нейната дъщеря Мег Жири на сцената се изявяват Християна Лоизу, която във "Фантомът на операта" е в ролята на Кристин, както и Десислава Николова и Зорница Дамянова.
В талантливия ансамбъл на "Любовта никога не умира" са и Боряна Йорданова, Павлина Петкова, Лъчезар Лазаров, Добромир Момеков, Кръстан Кръстанов, Александър Василев, Тодор Велков, Румен Григоров, Георги-Маноел Димитров, Юлия Маринова, Грозданка Филипова, Венцислав Динов.
Музиката на сър Андрю Лойд Уебър в "Любовта никога не умира" е красива и чувствена, макар че някои от най-заклетите фенове на мюзикъла "Фантомът на операта" биха спорили коя е по-въздействаща, по-завладяваща и по-магична и за някои това безспорно е "Фантомът на операта".
"Любовта никога не умира" обаче също има своите големи достойнства, а самият Уебър смята, че тя е връх в кариерата му.
Мюзикълните елементи в продължението на Фантома са много малко, отколкото в която и да е друга творба на Уебър. Според музикалните специалисти на практика „Любовта никога не умира“ е опера, без да е обявена като такава. Това проличава по музикалната конструкция, по начина, по който са изградени мелодиите и акомпаниментите, с чувствени пианисими и височини.
Оркестърът и хорът на Музикалния театър под виртуозната палка на диригента-постановчик на спектакъла Юли Дамянов и на диригента Людмил Горчев отново са безупречни.
Неоготическото аристократично бохемско величие на Париж от края на ХIX, което присъства във "Фантомът на операта", в "Любовта никога не умира" се сменя с бохемството на Новия свят. Това е друг тип пищно кабаре, в което в много по-голяма степен властват хедонизмът, еротиката, насладата от свободата, откритостта на емоциите и чувствата.
Снимка: Александър Иванов
Благодарение на режисьорския подход на акад. Карталов настроението на Кони Айлънд е жизнерадостно, цирково, разкрепостено, но в същото време обгърнато и с доза мистерия.
Заслуга за това имат и Нели Стоянова, която е автор на сценографията и на костюмите, както и хореографът Анна Донева.
За рекордно кратко време художествените ателиета на Музикалния театър са ушили 120 различни костюма за артистите от спектакъла, сподели директорът Еделина Кънева.
На премиерата тя благодари специално на всички творци зад сцената, чиито имена остават неизвестни за публиката, но които също имат огромен принос за създаването на подобен зрелищен спектакъл - сценографи, художници на костюми, шивачи, дърводелци, железари, перукери, гримьори, реквизитори, осветители, сценични работници.
Декорът в "Любовта никога не умира" се върти на 360 градуса, а за да напомни на зрителите за “Фантомът на операта” полилеят пак пада от тавана.
Историята, както и красивите текстове на песните достигат до българския зрител в превод на майстора на словото - изтъкнатият преводач от английски Харалампи Аничкин, на когото дължим брилянтните преводи на стотици спектакли, мюзикъли, книги, песни, филми от цял свят.
Снимка: Александър Иванов
През новия сезон, който стартира през септември, в Музикалния театър последователно ще бъдат играни и "Фантомът на операта", и "Любовта никога не умира".
А най-нетърпеливите почитатели на "Фантомът на операта" може да гледат грандиозната първа част на завладяващата романтична история между Фантома и Кристин Дае на 7, 8 и 9 юли.
Снимки: Музикален театър