"Славеят" чурулика в Музикалния театър и носи духа на примата Катерина Тупарова
Приказката на Андерсен оживява на сцената с музиката на Румен Бояджиев-син с вярата, че изкуството може да победи дори и смъртта
Любимата приказка от детството, написана от Ханс Кристиан Андерсен - „Славеят на Китайският император“, ще оживее на сцената на Музикалния театър в средата на март и така ще възвести идването на пролетта. Композиторът Румен Бояджиев-син специално пише музиката за най-новия мюзикъл за деца "Славеят", а либретото е на Венелин Методиев.
Режисьор на романтичния и креативен спектакъл е Александър Мутафчийски. Сценографията и костюмите са създадени от Денис Иванов, а хореограф на спектакъла е Антоанета Алексиева. Премиерните постановки са на 16 и 17 март в Камерната зала на Музикалния театър, а до края на месеца мюзикълът може да се гледа и на 23 и 24 март и на 21 април. Билетите за първата премиерна дата вече са изчерпани. Спектаклите се играят от 11 часа.
Емоционалният и изпълнен с философски послания мюзикъл "Славеят" е вдъхновен от една от най-ярките сопрани в България и една от големите звезди на Музикалния театър Катерина Тупарова. Тя си отиде от този свят през август миналата година едва на 58-годишна възраст след тежко боледуване.
Крехка като врабче и певица с голяма душа, тя изигра множество централни роли в различни постановки, в които блестеше с таланта си и с добротата си. Скръб покоси колегите й от Музикалния театър, а най-съкрушен от загубата й е нейният мъж – композиторът и барабанист Румен Бояджиев-син. Той обаче намери творчески сили да създаде една красива музика, която носи духа на незабравимата Катерина Тупарова.
"Музикалният театър, авторите на мюзикъла, постановъчният екип и артистите посвещаваме това произведение в памет на нашия славей Катерина Тупарова - истинската вдъхновителка за създаването на тази творба", сподели в социалните мрежи Александър Мутафчийски, който освен режисьор на "Славеят" бе и дългогодишен сценичен партньор на оперната и оперетна прима.
Александър Мутафчийски е режисьор на мюзикъла "Славеят" по музика на Румен Бояджиев-син
"Радваме се, че интересът към това представление е вече много голям, защото Славеят дойде при нас в един много тежък момент, даде ни силата, показа ни пътя, по който да продължим напред. Славеят, също като в приказния сюжет, се оказа там, където хората имат нужда от него, за да дари надежда и вяра.
Замисляли ли сте се защо приказките на Андерсен са толкова обичани... Може би защото чрез тях той сякаш ни внушава своята вяра за искреността на душата и спонтанността на чувствата, и макар често в неговите истории отражение да намират трагичните страни на живота, винаги утвърждаваща е вярата в окончателната победа на доброто", казва още режисьорът и водещ солист на Музикалния театър Александър Мутафчийски.
Композиторът Румен Бояджиев-син по време на репетициите на "Славеят" в Музикалния театър
"Работейки по мюзикъла и неговата сценична реализация, ние се водим от основната идея, която ни вълнува - за истинското изкуство, което има съзидателна сила, способно да пречисти хората от лошото в тях, можещо да победи дори и смъртта!
Всичко в постановката е подчинено на желанието на целия екип да създаде един приказен бутиков спектакъл, който да очарова, както най-малките почитатели на Музикалния театър, така и техните родители, баби и дядовци.
Историята за Славеят и китайският император е написана преди точно 190 години от Андерсен на 11 ноември 1834 г. и е вдъхновена от несподелената любов на автора към оперната певица Джени Линд, която била толкова сладкогласна, че я наричали Шведския славей", разкри още режисьорът.
Примата на Музикалния театър Катерина Тупарова, която си отиде миналата година от този свят, вдъхнови създаването на спектакъла "Славеят"
“Какво ли е да живееш в дворец целият направен от фин и крехък порцелан заобиколен от градини с цветя от кристал. Това е "Славеят" - историята за владетеля на древен Китай и неговите придворни, които не познават нищо друго освен изолирания и ограничен свой изкуствен свят, където нямат никаква представа за реалността и живота извън пределите на порцелановия императорски двор. А там някъде, извън него, където започва гъстата зелена гора, простираща се чак до синьото море, живее една малка сива птичка, невзрачна на вид, но притежаваща невероятно красив глас – Славеят.
Неговата песен очарова и вълнува всички, които я чуят, а някои чуждестранни пътешественици дори го описват в книгите си като най-хубавото нещо, което може да се види в древен Китай. Една такава книга предизвиква хаос в Императорския дворец.
Никой от придворните не е чул за чудната птичка, а Императорът настоява тя да му бъде представена. Оказва се че единствено Момичето от кухнята познава Славея и може да заведе придворните при него. След дълго и изтощително лутане най-после Славеят е открит и поканен в двореца. Песента му трогва до сълзи Владетеля и той заповядва птицата да остане да живее в палата, заключена в клетка", разказва Александър Мутафчийски.
След време Японският император изпраща като дар за императора на Китай изкуствен, механичен славей, целият изработен от злато и скъпоценни камъни, бляскав и изящен, но пеещ една и съща мелодия, звучаща монотонно и равно. Истинският славей е заставен от Императора да пее заедно с изкуствения, за да докаже, че е по-добър. Това наранява и обижда малката птичка и тя успява да избяга от клетката си.
Загубил най-хубавото нещо, което притежава, обхванат от болка и отчаяние, Китайския император губи сили и се разболява тежко. Смъртта идва при него, за да го отведе във вечността. Узнал, че Императорът е на смъртно легло, Славеят се връща в двореца и с песента си успява да прогони Смъртта. Императорът оздравява и е готов да започне своя нов живот.
Оригиналното и интересното от музикална гледна точка е, че в цялото произведение, освен пиано, в музикалния съпровод са включени флейта и различни ударни инструменти, които доста често ще подчертават ритъма и търсената типично китайска звучност. Музикантите, свирещи на отделните инструменти, ще бъдат видни за публиката, което е в духа на представянето на китайската опера, а и за децата срещата от близо с отделни музикални инструменти би имала образователен характер, споделят още от екипа на "Славеят".
В РОЛИТЕ СА:
СЛАВЕЯТ: Теменужка Трифонова, Зорница Иванова
МОМИЧЕТО ОТ КУХНЯТА: Боряна Йорданова, Пламена Михова
СМЪРТТА/ИЗКУСТВЕНИЯТ СЛАВЕЙ: Людмила Козарева, Илона Иванова
ИМПЕРАТОРЪТ: Александър Панайотов, Денко Проданов, Владимир Грудков
ГЛАВЕН ПРИДВОРЕН: Тодор Велков, Димитър Иванов
ВТОРИ ПРИДВОРЕН: Георги-Маноел Димитров, Александър Милев