Решено: Служителите в Австралия не вдигат на шефа в извънработно време

Закон ограничава работната комуникация във времето, в което трудещите се са в почивка

Новини
14:08 - 12 Септември 2024
677
Решено: Служителите в Австралия не вдигат на шефа в извънработно време

Ако ви е омръзнало шефът ви да ви звъни в извънработно време, а имейлът да не спира да мига – вашето място е Австралия. Там приеха закон, който ограничава работната комуникация във времето, в което служителите са в почивка.

Новото правило, което влезе в сила в понеделник, означава, че в повечето случаи работниците не могат да бъдат наказвани за това, че са отказали да четат или да отговарят на имейли и телефонни обаждания от работодателите си в извънработно време. Според поддръжниците на закона той дава увереност на служителите

да се противопоставят на постоянното нахлуване в личния им живот

на служебни имейли, текстови съобщения и обаждания - тенденция, която се ускори, след като пандемията от COVID-19 наруши разделението между дома и работата.

„Преди да има цифрови технологии, нямаше никакво посегателство - хората се прибираха вкъщи в края на смяната и нямаше никакъв контакт, докато не се върнат на следващия ден“, казва Джон Хопкинс, който е доцент в Технологичния университет Суинбърн.

„Сега в световен мащаб е нормално да получавате имейли, SMS-и и телефонни обаждания извън тези часове, дори когато сте на почивка“,

допълва той.

Австралийците са работили средно по 281 часа неплатен извънреден труд през 2023 г., според проучване. Промените в Австралия я присъединяват към група от около две дузини държави, предимно в Европа и Латинска Америка, които имат подобни закони.

Отказите все пак трябва да са разумни

За да се вземат предвид спешни случаи и работни места с нередовно работно време, правилото все пак позволява на работодателите да се свържат с работниците си, които могат да откажат да отговорят, само когато това е разумно. Определянето на това дали отказът е разумен зависи от Комисията за справедлив труд (FWC), която трябва да вземе предвид ролята на работника, личните обстоятелства и начина и причините за осъществяване на контакта. Тя има право да издаде заповед за прекратяване и преустановяване на дейността, а в противен случай

да наложи глоби в размер до 19 000 австралийски долара за служител или до 94 000 австралийски долара за компания.

Австралийската индустриална група, която е сдружение на работодатели, казва, че неяснотата относно начина на прилагане на правилото ще създаде объркване за шефовете и работниците. Работните места ще станат по-малко гъвкави и по този начин ще забавят икономиката. „Законите се появиха буквално и образно казано от нищото, бяха въведени с минимални консултации относно практическото им действие и оставиха малко време на работодателите да се подготвят“, заяви групата.