Димитър Стоянов ядосва пилотите на "Графа": Не пари на калпак за дежурства, а повече самолети трябват

Военният министър чака работната група в МО да реши дали да се променя наредбата за служебното време

Политика
13:28 - 18 Ноември 2022
2814
Димитър Стоянов ядосва пилотите на "Графа": Не пари на калпак за дежурства, а повече самолети трябват

Бурно негодувание може да предизвикат думи на служебния министър на отбраната Димитър Стоянов у военните пилоти на авиобаза "Граф Игнатиево" от участието му в парламентарния контрол днес. Става въпрос за възможностите на "орлите" да се заплаща извънредния труд и даването на дежурства извън разписаните по нормативната база от 24 часа на денонощие и 168 часа общо на месец в случай на неотложност.

От думите на Стоянов стана ясно, че неговото мнение не е "за" внедряване на конкретни ставки за овъзмездяване на изпълнението на свръхчасовете в рамките на т.нар. служебно време, а "за" незабавно попълване на некомплекта - не само във Военновъздушните сили, но и в останалите 2 вида Въоръжени сили. По думите му именно липсата на достатъчен брой изправна авиационна техника и недостатъчният личен състав са основната причина за натрупването на огромен брой часове извънреден труд на "Графа". 

По закон сега военните пилоти могат да надхвърлят разпоредените часове за служебно време с акт именно на министъра на отбраната. Но за дежурствата не се плаща допълнително, освен за въпросното служебно време, а също и за изпълнение на службата през почивни дни, национални празници и пр. Няма и предвидено конкретно възнаграждение в тези случаи. Вместо това бойните летци имат прав

о на компенсации под формата на почивки. Когато обаче те не са успели да си ги "вземат", имат право да претендират за изплащането на компенсациите едва тогава, когато хвърлят рапорт за пенсиониране. Тогава следва да съдят Министерството на отбраната по КСО с полагаема 3-годишна давност. 

В момента обаче работната група, създадена в края на миналата година, в МО, трябва да направи цялостен преглед на наредбата за служебното време и да изведе, при необходимост, нуждата от промяната й. Това би довело до промяна на закона - т.е., в крайна сметка отново зависи от решението на депутатите, в случай, че изобщо НС продължи да съществува. 

Затова и питащият за извънредния труд на военните пилоти депутат от ПГ на "Възраждане" Николай Дренчев отправи настояване към Стоянов това да се случи максимално скоро и работната група да излезе с конкретни предложения. 

"Изплащане след напускане на редиците на БА на натрупаните задължения под формата на полагаема почивка не е вариант за нас. Нека работната група да доведе до резултат. Пилотите представляват все по-ограничен кръг от хора. Семействата им не знаят почивка, децата им не знаят пранзици и рождени дни, а го правят в името на родината. Няма да е лошо да намерим начин да комепнсираме хората, които изпълняват дълга си към родината", отсече Дренчев. 

И добави: "Но това трябва да стане и послание към всички младежи, които тепърва ще станат част от БА - че ще пожертват цялото си битие в името на това да служат на родината, а в замяна обществото ще се грижи за тях и насъщните им нужди. 

В нито една гражданска организация профсъюзите не биха допуснали такова отношение към труда, особено на авиационните специалисти. МО да излезе максимално бързо със законодателни промени, които ние в пленарна зала бързо да приемем. Тези хора заслужават възмездие за труда си, но не чрез дела срещу МО, а още, докато са на служба", убеден е депутатът, който е и бивш военен летец. 

Стоянов отговори обаче със следното становище:

"Има 2 подхода - със законови промени да се осигури плащането на това време. А другият е, че Българската армия се нуждае от спешна модернизация. Тези компенсации са натрупани заради недостатъчен брой изправна техника. В противен случай, нямаше да има проблем. Едно е сигурно - финансовите средства не компенсират натрупаната умора за летателния състав. Целесъобразният подход е осигуряването на достатъчно техника и достатъчно личен състав".