Не ви искам аз колата, „Кауфланд”!
Мислех, че гледам филм за зомбита, а то било реклама на хипермаркет
Който ме познава е наясно, че съм огромен адепт в областта на филмите за зомбита. От „Нощта на живите мъртви” на Джордж Ромеро от 1968-а, до арт-бозата на Джим Джармуш „Мъртвите не умират” от миналото лято познавам жанра така, както Нено Димов – стените на килията си на „Г. М. Димитров” 42. Така че едва ли ще ви учуди ентусиазмът ми, когато онзи ден в праймтайма на националния ефир видях пълзящи и озъбени гадинки от любимия си, нежив разред.
Евала, Келнер, браво, Вяра Анкова, аферим, Кошлуков! Най-накрая се сетихте, че мястото на зомбитата е в най-гледаното време, а не да ги бутате след полунощ, когато нормалните хора гледат да се обарат набързо на малко порно и да си лягат, че утре имат да водят децата на даскало в 7 сутринта. Можете да си представите какво беше разочарованието ми, когато установих, че гледам не някоя от любимите си ленти, а реклама на „Кауфланд”.
А нямаше как дори познавач на жанра като мен да не се излъже по няколко кадъра – опулени и олигавени същества с безумен глад в кръвясалите очи лазят по пода и издават примитивни звуци с животинска, нечленоразделна страст. Установих, че нещо не е наред, когато във възгласите им различих, че викат нещо за някаква кола, а не за мозък, както правят зомбитата по учебник.
Кадър от безумната реклама на "Кауфланд", която се върти безпощазно по всички телевизии
Истина е, че много от любимите ми фантастични произведения на изкуството всъщност са метафора за консуматорското общество. Ей, Богу, не очаквах, че някой маркетингов гений ще обърне метафората на 180 градуса и чрез унизителен псевдо-хумор ще възвеличае патологичния потребител с промит мозък до митично същество. Поклон пред този, който го е измислил, ако е имал това предвид, но дълбоко се съмнявам.
По-скоро става въпрос за жанрова конструкция от дебелашко-балкански тип, където сервилността, самоунижението и доброволното оскърбление минават не просто за хумористични, но и за похвални изяви на социално приемливо поведение.
Три коли и три милиона лазещи – така веригата хипермаркети оценява клиентите си, които всеки ден оставят милиони на касите и хранят всички от виещата от тендовагинит касиерка, през страдащия от Наполеонов комплекс управител на отдел, до взимащия 6-цифрен бонус изпълнителен директор.
Скъпи кауфландци, добре известна максима е, че не е редно да акаш там, където те хранят. И като сме на отходна вълна, да ви се изпикая на колата, наглеци! Дължите извинение за тази просташка реклама и се чудя защо няма масов бойкот пред касите на тази верига. Лично аз временно ще замразя посещенията си там...