Шефът на системата за въздушните линейки пред Lupa.bg: Съществуването на HEMS зависи изцяло от обществото
Лесно е да се купят и оборудват няколко хеликоптера, трудно е да се осигури финансирането след това, предупреждава Георги Гвоздейков
Няколко опита да се внедри системата за въздушни линейки вече са правени у нас, но от частни компании и без резултат. Истината е, че за да просъществува HEMS, както е в целия Европейски съюз, ще се наложи да се промени самосъзнанието на българина и той сам да поиска да финансира начинанието.
Така бившият депутат от "Продължаваме промяната" и настоящ шеф на държавната компания, която ще оперира Спешната помощ във въздуха - "Хели Мед Сървис" ЕАД Георги Гвоздейков коментира пред медията ни проектите за нея.
Две са процедурите, по които HEMS трябва да заработи в обозримо бъдеще - единият е на здравното министерство за купуването на 6 броя чисто нови хеликоптери, с оборудване и осигурена поддръжка от производителя. Според Гвоздейков обективно ще се чака около 2 години за придобиването им - от началото на поръчката им до доставката у нас.
Другата е за старт на лизинг за придобиването на хеликоптер, възможно е и втора употреба - процедура, с която ще се осигури лицензирането на компанията, оглавявана от Гвоздейков, от страна на Главна дирекция "Гражданско въздухоплавателна администрация". По думите му пречки за това не би трябвало да има, въпреки смените на властта.
Нещо повече, ексдепутатът от "Промяната" вече е влязъл в разговори с представители на служебното правителство, в това число и с военния министър Димитър Стоянов така, че да започне в бъдеще процес по сертифицирането на военни пилоти от авиобаза Крумово за гражданската авиация с цел участие в мисии на HEMS, включително по задачата "сърч енд рескю", когато става въпрос за издирването и транспортирането на пострадали в планински условия до близки лечебни заведения.
В момента европейският регламент за въздушната Бърза помощ изключва тези операции, но по прогноза на Гвоздейков скоро ще бъде разписан нов от ЕК така, че да се обединят.
С хеликоптера, който държавното акционерно дружество ще наеме, ще се осъществява и обучението на екипажите. Догодина планът е да бъде нает още една машина с опция за закупуването й с времето. Според Гвоздейков на страната са нужни повече от 6 хеликоптера, за да функционира системата.
"Влязох в политиката като експерт и експертизата ми не се е променила. Влязох, за да работя с моя опит. А този проект е много надпартиен", коментира още той. И заявява категорично, че не се притеснява да бъде сменен, ако служебната власт прецени за адекватен такъв ход.
Гвоздейков очаква до броени седмици конкурсът за хеликоптер втора употреба да бъде пуснат в обращение. Като поръчката ще бъде отворена включително към европейски компании.
Той потвърди, че националният превозвач "България Еър" е закупила 6 броя хеликоптери за HEMS, но не е ясно нито тяхното състояние, нито оборудването им.
Ето как експертът коментира начина, по който системата трябва да заработи:
"В Европа моделите са много по-различни, в България има държавна подкрепа, а в ЕС системите се финансират от дарения, членски внос и застраховки. Оттук нататък въпросът е как да мотивираме българите да гледат по-отговорно на това начинение, което е в тяхна полза".
И даде пример с Швейцария, където HEMS (при тях REGA - б.р.) има 3,5 милиона членове, съответно въздушната помощ се радва на огромни приходи от вноски.
"Най-правилно е да се създаде сдружение с нестопанска цел, защото не искаме да товарим държавния бюджет. Никъде в Европа HEMS не функционира чрез дотации. И тук е мястото да се питаме - искаме ли да бъдем общество, или искаме да бъдем пасмина", предупреди Гвоздейков.