Стрес тест: Откриха пластмаса в човешка кръв

Частиците от замърсен въздух нахлуват в организма и причиняват ранна смърт, предупреждават изследователите

Новини
15:08 - 26 Март 2022
Стрес тест: Откриха пластмаса в човешка кръв

Учени от Свободния университет в Амстердам в Холандия откриха микропластмаси в човешката кръв за първи път, при това чужди частици бяха открити при 80 процента от изследваните хора, съобщава The Guardian.

Експертите анализираха кръвни проби от 22 анонимни донори, които бяха здрави и установиха пластмасови частици при 17 души. Половината от пробите съдържаха PET пластмаса, която обикновено се използва в бутилки за напитки. Една трета съдържа полистирол, който се използва за направата на опаковки за храни и други продукти. Една четвърт от кръвните проби съдържаха полиетилен, който се използва за найлоновите торбички.

Учените все още не знаят какво влияние оказва микропластмасата върху човешкото здраве. Доказано е обаче, че микропластмасата причинява увреждане на човешките клетки в лабораторни условия, а вече е известно, че частиците на замърсяването на въздуха навлизат в тялото и причиняват милиони ранни смъртни случаи годишно. Освен това е доказано, че хората консумират малки частици в храната и водата, както и ги вдишват.

Проучване наскоро показа, че микропластмасите могат да се прикрепят към външните мембрани на червените кръвни клетки и да ограничават способността им да пренасят кислород. Частиците са открити и в плацентите на бременни жени, а при бременни плъхове те бързо преминават през белите дробове до сърцето, мозъка и други органи на плода.