Христо Радков пред Lupa.bg: Министър Митов ще помага на криминогена да обира по пътищата чужденци

Високите санкции на шофьорите ще доведат до бунтове и дестабилизация на страната, предположи автоекспертът

Актуално интервю
16:45 - 07 Август 2025
3217
Христо Радков пред Lupa.bg: Министър Митов ще помага на криминогена да обира по пътищата чужденци

Промените в Наказателния кодекс, които касаят пътната безопасност, засягат националната сигурност на страната. Попадането на невинни граждани в затвора, защото са отказали тест за алкохол или наркотици, може да доведе до обратния ефект – народът да се надигне и да се дестабилизира страната. Ако някой иска да предизвика граждански вълнения, това е начинът. Това каза в интервю за Lupa.bg Христо Радков, председател на "Българско обединение на шофьорите".

- Г-н Радков, смятате ли, че суровите наказания, които приеха народните представители, ще дисциплинират шофьорите, за което всички институции говорят?

 - Много е странно защо нашите законотворци приравниха, дори увеличиха наказанието за непредумишлено деяние. Организирана престъпна група, планирала убийство, се наказва най-често с 20 г. затвор. При катастрофите, където убийството е непредумишлено, наказанието е от 25 г. до доживотен затвор. Това означава, че няма никакво значение дали си решил да убиеш някого или смъртта е настъпила по нещастно стечение на обстоятелствата. Можеш без да искаш да изпуснеш саксия от балкона или вятърът да я бутне и тя да падне върху главата на някого. Тогава отиваш в затвора наравно с хората, които организирано са извършили убийство. 

Имам усещане, че законотворци станаха лица, на които родителите им са бързо забогатели през 90-те години и за да им намерят някаква реализация, ги набутват в кандидат-парламентарни листи и те като с катапулт стават депутати. Именно тези хора в момента ни пишат законите.

Във временната комисия за безопасност на движението беше предложено моторни превозни средства, които са над 3 тона и половина, да се движат на минимална дистанция от 300 метра. Това го няма никъде по света и идеята е на хора, които не са управлявали подобни превозни средства. Омръзна ни вегетарианци да ни учат до каква степен да си печем пържолата.  Ако всичко, което беше предложено в комисия, беше прието, щеше да се сътвори уникална глупост.  Това, което вече влезе в сила, работи единствено да създава тормоз на населението. Може би вървим към модела на Северна Корея, където те бият на улицата, защото ходиш по нея.

- Нормално ли е шофьор да отиде в затвора, затова че е отказал да даде проба за алкохол или наркотици?

- Съгласен съм хората, които откажат тест за наркотици да отидат в затвора, но само когато полицай откаже и го грози същото наказание.  Проверят ни с тест, на който самите полицаи не искат да се подложат. Аз и моите колеги сме заинтересовани да няма никаква толерантност към хората, употребили наркотични вещества и са излезли на пътя. Много голяма е вероятността ние самите да станем курбан на някого, чийто мозък е размътен. 46% от оспорените резултати за наркотици съдът ги приема и не приема доказателствения материал на МВР. Има много медикаменти със  съставки близки до наркотичните, но те не са опасни.   

- Трябва ли да си платиш всички глоби, за да отидеш на технически преглед?

- Техническият преглед е вид услуга, която не е задължителна в много страни. Има щати в САЩ, в които не се изисква да имате преглед, за да се движите по пътната мрежа. Техническото състояние на моторното превозно средство си е за сметка на водача. Когато ти откажат спирачките и паднеш в дерето, проблемът си е твой. Когато заради отказалите спирачки блъснеш някого, пак проблемът си е твой, само че тогава отиваш в затвора.

Не може да ни бъде забранен достъпа до някаква услуга, само защото имаме задължение, което обикновено е спорно. За 2023 г. заплатените санкции са 90% от връчените, което означава, че МВР има огромна събираемост.  Дъвката, че българският шофьор се чувства безнаказан, е чиста лъжа. Тя се използва от шефове на Пътна полиция. За миналата година за превишена скорост събраните глоби са 116 млн. лв.

- Очаквате ли Конституционния съд да отмени най-строгите санкции? 

- Със сигурност заради несъразмерността им спрямо извършеното нарушение.

- Много ваши колеги възразяват срещу глобите за средна скорост. Вие подкрепяте ли ги?

- Знаем вече кои ще са участъците, където ще се измерва средна скорост – това ще са местата, които са прясно ремонтирани. За да се избият парите, вложени в ремонта, там АПИ ще слага камери. По незнайна причина АПИ ще е органът, който ще санкционира нарушителите. АПИ не може да си осигури кода за тол системата, но ще дава данни на МВР за нарушения.

 - Можем ли да сме сигурни, че по пътя ни спират полицаи с небрандирана кола, а не бандити?

 - Не можем. Министър Митов предоставя възможност на криминогена да обира по пътищата чуждите граждани. Когато престъпниците започнат да го правят, МВР няма да може да реагира.