"Маркиз дьо Сад" се завръща във Военния театър, но без Явор Бахаров
Армейската трупа изгони актьора заради пиянските изцепки
Спектакълът "Маркиз дьо Сад" се завръща на сцената на Театър "Българска армия" с обновен състав след дълго прекъсване, съобщиха от трупата. Едно от новите попълнения е най-младият член на трупата на Армията - актьорът Ясен Атанасов. Той влиза в образа на свещеника фанатик - абат Дьо Кулмие, който в първия състав на постановката се играеше от талантливия, но скандален актьор Явор Бахаров. Това означава, че след пиянските изцепки на Бахаров директорът на армейската трупа Мирослав Пашов е решил да прекрати договора на актьора, за да не се петни името и на Военния театър.
Първите срещи на "Маркиз дьо Сад" с публиката след едногодишното прекъсване са на 9 и 10 декември.
През 2019 г. режисьорът Иван Урумов постави за пръв път в България пиесата на Дъг Райд, която бързо се превърна в събитие за театралната публика. Влизайки като стихия в ролята на един от най-шокиращите и провокативни образи, какъвто е Маркиз дьо Сад, Георги Кадурин успя да превърне скандалния герой в главно действащо лице на една по-скоро впечатляваща и поучителна приказка, проследяваща битката между любовта и страстта, както и между бруталността на цензурата и непредвидимите последствия от изразяването на свободната мисъл.
Сценографията и костюмите, създадени от Нина Пашова, бяха оценени с номинация за наградите "Икар" през 2020 г., а музиката е на Дони.
Явор Бахаров вече не е част от трупата на Театър "Българска армия"
В блестящия актьорски състав са и Георги Къркеланов, Тигран Торосян, Антоанета Добрева – Нети и Луизабел Николова.
От време на време в човешката история се появяват личности, които провокират общоприетите норми в обществото, изпробват границите на морала в отношенията на хората и преобръщат всички представи за това какво означава да бъдеш човешко същество. Един от най-дискутираните и най-скандалните сред тях определено е Маркиз Дьо Сад. През годините мнозина са се опитвали да търсят различни психологически квалификации, с които да го обрисуват, но някак безплътни и кухи остават опитите да бъде обяснен маркиз Дьо Сад. Едно определение обаче присъства във всички исторически, или художествени произведения, посветени на него – скандален.
Пиесата „Маркиз дьо Сад” също би могла да бъде наречена от някои „скандална”, но тя е по-скоро една впечатляваща, шокираща и поучителна приказка, проследяваща битката между любовта и страстта, както и между бруталността на цензурата и непредвидимите последствия от изразяването на свободната мисъл. Пиесата разказва за последните години на маркиз Дьо Сад (Георги Кадурин) в лудницата “Шерантон”, където отделен от света, пише перверзните си съчинения. Съюзници са му възможно най-нелогичните съмишленици – една девствена перачка и един свещеник – Абат Дьо Кулмие (Ясен Атанасов).
Нети е в ролята на опечалената съпруга на маркиз Дьо Сад – Рене Пелажи
Перачката Мадлен (Луизабел Николова) не само тайно изнася ръкописите на маркиза, но тя е и е най-ревностният му читател. Скандалната слава на романите стига до самия Наполеон и той изпраща зловещия д-р Роайе-Колар (Георги Къркеланов). Когато официалната власт в лицето на доктора решава да накаже автора на скандални бестселъри, манастирът се оказва тесен за обитателите си. Лишен от перата и мастилото, маркиз Дьо Сад прекрачва в реалността и мрачните и кървави фантазии, които преди са се изливали върху листа, сега бледнеят пред случилото се.
Умира, след като му изтръгват езика, а тържествуващият Роайе-Колар прави печатарски цех в лудницата, за да издава неговите произведения. В общата картина на страст, наивност и бруталност, по изключителен начин се вплитат и персонажите на опечалената съпруга на маркиз Дьо Сад – Рене Пелажи (Антоанета Добрева – Нети), архитект Мосю Пруи (Тигран Торосян) и Мадам Ройе-Колар (Луизабел Николова).
Скандалността, насилието, перверзията на маркиз Дьо Сад са били записани в историята още преди двеста години, в предверието на Френската революция. Интересното е, че и днес неговата личност и разбиранията му все още всяват смут и продължават да шокират – както историци, психолози, изкуствоведи..., така и обикновените зрители и читатели.
Спектакълът не се препоръчва за лица под 16-годишна възраст.