Богомил Николов: Пазете се от измамници, лекуващи коронавирус

Актуално интервю
12:00 - 02 Април 2020
5504
Богомил Николов: Пазете се от измамници, лекуващи коронавирус

Богомил Николов е доктор по икономика от УНСС и магистър по политология и стопанско управление от СУ „Св. Климент Охридски“ и университета „Еразмус“ в Ротердам. Изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“ от 1999 година насам. Член е на Икономическия и социален съвет и Европейския икономически и социален комитет. Николов отговаря на въпроси на „Монитор“ покрай коронакризата, касаещи всеки един от нас.

- Г-н Николов, за какво да внимават потребителите в тази сложна ситуация и имате ли сигнали, свързани със спекула?

- Първо нека уточним няколко неща, които потребителите трябва да имат предвид. Едното е рискът от нарастване на измамите, особено в интернет търговията, като се има предвид, че 1/3 от българите пазаруват онлайн. Останалите са доста неопитни в това. Не знаят за какво да внимават, не са запознати с правата си. Друга важна тема са финансите, кредитите, опасността от свръх задлъжняване. Също така не маловажен въпрос е този за търговските обекти и хигиената в тях, как да се предпазваме от заразяване, да има добри практики в кухнята.

- Какви сигналите получавате? Знаете, че особено в началото на кризата имаше доста оплаквания от търговци, които предлагат маски и дезинфектанти на двойни и тройни цени.

- Това беше един кризисен период и той е напълно обясним и логичен. Това се случи в цял свят. Ситуацията е необичайна и изненада всички. Затова трябва да се осигури възможност за придвижване на доставките, да няма опашки по границите, блокирани транспортни коридори. Така няма да се стига дефицити на определени стоки. Това е най-важното.

- Има ли все пак некоректно отношение от страна на търговците? Изведнъж дори цената на лимоните скочи на 4,60 лева за кг.

- Това би се случило с всеки един продукт или храна, за които изведнъж хората повярват, че са необходими в този период. Така тези стоки изчезват буквално за три дни от аптеките, както и цинкът, например. Много е важно да се внимава за измами, свързани с предпазване и лечение на коронавирус. Напълно възможно е търговци да започнат да предлагат различни хранителни добавки и какво ли не с твърдения, че предпазват и дори лекуват. Трябва да сме наясно, че вероятността тези твърдения да са фалшиви, е много голяма. Светът няма опит и все още липсват утвърдени медикаменти, за които да е сигурно, че са полезни в тази ситуация. Внимавайте чии съвети слушате, писанията по социалните мрежи не бива да се приемат за чиста монета.

- Получавате ли сигнали за измами онлайн?

- Да, не са много, но предполагам, че ще увеличат през следващите седмици. Но ние затворихме и приемните и ги получаваме предимно по интернет и телефон. Според мен е редно добрите, лоялните търговци да прилагат лимити в супермаркети и аптеки. Не може един човек да изкупува няколко кутии витамин C. Вярно е, че който иска да се презапаси, може да мине през няколко аптеки или магазина, но все пак това ще го стопира и няма да прекалява. За мен това ще е разумна предпазна мярка.

- Наближава обаче Великден и знаете, че преди празника обикновено си говорим за спекула. Още по-голяма ли ще е тя?

- Не мога да прогнозирам, знаем от опит, че по време на празници избуяват различни порочни практики. Това се отнася предимно за малки населени места. Знаете, че имаше случаи на продажба на агнешко месо и от багажника на колите, надявам се, че с предприетите мерки сега, това дори трябва да се прекрати. Търговията ще се премести в супермаркетите. Като цяло е необичайна ситуацията, ще видим какво ще се случи. Според мен хората ще са предпазливи и ще избягват такъв тип търговия, която в нормални времена биха избрали.

- Бяхме свикнали и да ни се предлага замразено агнешко от Ирландия, да речем. Има ли шанс този път да консумираме родно месо?

- Възможно е, при условие, че границите са затворени. Не знам кога стоката е била доставена, но се надявам, че замразените продукти поне да са в по-малко количество тази година. Въпросът е да има наше производство.

- А за какво сигнализираха хората от началото на годината, преди кризата заради коронавируса? Има ли нови тенденции?

- Не бих казал нови тенденции. По-скоро продължават оплакванията от полети и организирани пътувания. Затова е важно да кажем, че такива трудни времена са решаващи за търговците. За много от тях кризата не е просто драма, а дори шанс. От това какво ще бъде отношението към клиента зависи дългосрочното им бъдеще. Някои търговци ще спечелят клиенти до живот, а други ще загубят и лоялните си такива.

- Тоест, кризата може да има и положителни черти, така ли?

- Разбира се, вижда се с просто око. Веднага някои фирми произведоха нови реклами с онлайн доставки, спазват изключително стриктна хигиена. При други няма организация. Много търговци предоставят дезинфектанти на входа и изхода на обекта. Това са добри практики, които трябва да се прилагат от всички. Пандемията ще премине, но икономическата криза ще изправи пред много проблеми потребителите.

- Кои ще са най-големите според вас?

- Според мен кредитите ще са най-голям проблем. Доста европейски страни вече предприеха мерки за защита на кредитополучателите и за наемателите. У нас по-малко хора живеят под наем, но все пак тези хора могат да останат без жилище. В други страни се обсъждат банкови ваканции или фондове, с които се покрива лихвата на длъжника. Масово се прилагат 3-месечни срокове. Всичко обаче е при индивидуални условия, защото трябва да се внимава и банките да не фалират. Такива примери са много разумни и дават възможност да започне дебат и у нас.

- Туризмът е най-засегнатият сектор. Обикновено там хотелиери карат на принципа „ден година храни”. Така ли ще е и когато свърши кризата?

- Това е пореден удар срещу курортите ни, няма накъде повече. Но вече е настанало време разделно. Както казах, много хотелиери ще спечелят лоялни клиенти за години напред, а други ще загубят и малкото, които имат. Важно е как ще подходиш. Ще ви дам един пример-доста авиокомпании и западни туроператори продават почивки с отворена дата. Така гарантират, че във всеки един момент могат да предоставят услугата и клиентите да пътуват, когато се отвори възможност за това. Това показва, че гъвкавите търговци ще спечелят от ситуацията.