Петър Бунев пред Lupa.bg: Трима са заподозрени за кървавия инцидент край Локорско
Може да се тръгне на червено, но при определени условия, обясни синдикалистът

Машинистът може да тръгне на червено при определени условия. Трябва да има заповед, която се взема от диспечера, издава се специален образец. Всичко това се записва и машинистът може да замине. Има случай, в който уредбата се поврежда и свети само червено. Това обясни в интервю за Lupa.bg Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България.
- Г-н Бунев, кой е виновен за инцидента край Локорско?
- Бригадите са били пълни. Инспекцията по труда ще провери дали машинистите имат извънреден труд. Инцидентът е станал в 16 часа, а не в 4 часа сутринта. Допуснати са 2-3 грешки.
Вината трябва да се търси в ръководителя движение, в машиниста, в диспечера – там ще трябва да се видят документите. Най-малко двама са допуснали грешка, за да се стигне до такъв инцидент. Ако са тръгнали на юнашко доверие, за да не пишат, че трябва допълнителна бумащина, белята е станала.
- Собственикът на частните локомотиви хвърли цялата вина върху БДЖ.
- Не му прави чест, защото го направи, когато още нищо не се знаеше. Той каза, че в БДЖ работят едни пияници, едни хора, които не си гледат работата...Наистина на него му е светнало зелено, но той можеше да бъде в обратната посока. Когато диспечерите се усещат, че са пуснали влак срещу влак, спират тока. Но само електрическия локомотив, който е на частната фирма, започва да спира. Влакът на БДЖ е на дизел и той продължава да върви.
- Има ли някаква нова информация за влаковата катастрофа на Централна гара, която стана през май миналата година?
- На машиниста, който допусна това да се случи, му е прилошало. Само това знам. Всяко чудо за три дни и после пълно затъмнение.
- В предишни наши разговори казвате, че в БДЖ няма достатъчно кадри, хората там работят извънредно и са преуморени.
- Всичко това важи и днес с пълна сила. БДЖ не се е развило, а е тръгнало назад.
- Има запазени разписания от преди 100 години, от които става ясно, че парните машини са се движили по-бързо от съвременните.
- Днес жп линиите не позволяват висока скорост. БДЖ не отговаря за линиите. Има локомотиви и вагони, които могат да развият 160 км/ч. Така че ако има път, те могат да се движат с така скорост.
- През 2019 г. в наш разговор казвате, че локомотивите са на по 40 години.
- Те вече са на 50 г. Имаме 15 купени локомотиви, при положение че на нас ни трябват 112, това прави 10% обновяване. Когато Росен Желязков беше транспортен министър, са купени локомотивите. По Плана за възстановяване щяхме да получим много пари и щеше да има цялостно обновяване на влаковете. Сега обаче в най-добрия случай ще се купят още 25 мотриси Шкода. ЕС дава пари само за коридори, за които имат интерес. Дават единствено за Драгоман, София, Пловдив, Бургас и Свиленград.