От „Странични ефекти“ до „Пълна анархия“ с Уди Алън
Двата хумористични сборника в нови издания са класика в жанра

„Големият въпрос на философията си остава следният: ако животът е безсмислен, тогава какво да кажем за пастата във формата на всички букви от азбуката?“; „Свръхнаселеността ще утежни проблемите до крайност. Статистиките сочат, че на планетата вече има повече хора, отколкото са нужни, за да се премести и най-тежкото пиано“; „Човекът е единственото създание, което някога е прецаквало сервитьор“… Това е само малка част от комедийните бисери, с които са изпълнени „Странични ефекти“ и „Пълна анархия“ – третият и четвъртият сборник с хумористични текстове на Уди Алън.
Новите издания вече са в книжарниците със знака на „Кръг“ с твърди корици, чийто художник е Албена Лимони. Преводите пък дело на Теодор Михайлов, Борис Дамянов и Александра Главанакова са старателно ревизирани, така че да се приближават максимално до неподражаемия стил на писателя и кинотворец. Разкриващи цялата му комедийна и словесна виртуозност, „Странични ефекти“ и „Пълна анархия“ са настолни четива не само за почитателите му, но и за всички, които гледат на живота през призмата на хумора.
Историите в „Странични ефекти“ (1980 г.) – третия сборник на несравнимия комик, са писани през втората половина на 70-те години, когато той се утвърждава като такъв с емблематичните филми „Ани Хол“ и „Манхатън“. Сред разнопосочните теми, разнищени тук, са заплахата от НЛО, кулинарната критика, относителността на нещата и неволите на съвременния човек. Но основен извор на безподобните шеги на Алън, изникващи най-неочаквано, си остава обсесията му по секса, религията и смъртта.
С присъщия си невротизъм и с неподражаемия хумор, добре познати и от филмите му, в четвъртата си книга „Пълна анархия“ (2007 г.) легендарният комик разказва по най-забавен начин за продавачи на молитви по интернет, за дубльор, погрешно сметнат за холивудска звезда и отвлечен от страховит бандит, за бавачка, разкриваща тайните на работодателите си, и за всевъзможни други колоритни персонажи.
Сборникът, който бележи голямото завръщане на Алън към литературата след 25-годишна пауза, сега излиза за първи път в самостоятелно издание на български, а остроумните и чудати текстове в него често разсмиват още от заглавията: „Да грешиш, е човешко, но да се рееш, е божествено“, „Над закона, под юргана“, „Тъй ядеше Заратустра“ и „Ах, тези зъболекари!“ – намигване към емблематичната и обичана история.
Запитан преди време в интервю за литературното списание „Парис Ривю“ кога е започнал да пише, Алън отговаря така: „Преди да се науча да чета. Винаги съм искал да пиша и постоянно измислях истории в клас. Макар че още оттогава харесвам повече сериозните писатели, открих, че умея да пиша забавно. Ако човек има хумористична гледна точка, пречупва през нея всичко, което му се случва. Това е един от начините за справяне с живота. Хората смятат, че е много трудно да бъдеш забавен, но ако го умееш, е съвсем лесно. Това е природна стихия“.
Новите издания на „Странични ефекти“ и „Пълна анархия“ са част от серията художествени творби на Уди Алън, която „Кръг“ започна през 2022-ра с най-новата му книга „Нулева гравитация“ и продължи през 2023-та с първите му два сборника – „Квит сме“ и „Без перушина“. В каталога на издателството присъстват също единствените мемоари на комика – „Само да вметна“, в които той разказва за живота и творчеството си от първо лице.